Veel werknemers verlangen ernaar om gezien te worden. Niet alleen omdat ze erkenning willen voor hun werk, maar ook omdat zichtbaar zijn het makkelijker maakt om succes te bereiken. Hoe pak je dat aan? 

Veel mensen denken dat als ze maar hard genoeg werken, anderen vanzelf zien hoe goed ze zijn in hun werk en dat ze promotie verdienen. Maar zo werkt het natuurlijk niet. Wie wil doorgroeien op het werk zal meer moeten doen dan alleen alle taken succesvol afronden. Je moet ook zichtbaar zijn. 

“Als je jezelf niet laat zien als werknemer, word je simpelweg over het hoofd gezien. Je wordt niet gehoord en je krijgt niet de erkenning die je graag wilt ontvangen voor al je goede werk”, zegt Helmi Geeve, reputatie-expert, personal branding coach en auteur van Brand me! Pak regie op je loopbaan (2021).

Geeve: “Bovendien weten anderen niet uit zichzelf wat jij graag doet, welke opdrachten jou aanspreken en wat precies je talenten en vaardigheden zijn, als jij het niet benoemt.” Laat jezelf zien dus, maar hoe pak je dat aan? En hoe werkt dat als je niet elke dag op kantoor zit, maar hybride werkt? Helmi Geeve geeft tips. 

1. Werk aan je personal branding

Met een goed verhaal over jezelf val je op, bijvoorbeeld tussen de doorsnee cv’s en LinkedIn-profielen als je solliciteert. Maar ook als je intern wilt opvallen is het goed om helder te hebben wie je bent en wat jouw verhaal is. 

Begin met nadenken wat je doelen eigenlijk zijn, legt de personal brand coach uit. “Als je start met je eigen ‘brand’ te bouwen, kijk je eerst heel goed naar binnen, naar jezelf. Je gaat uitvinden waar je blij van wordt, wat je drijfveren zijn, waar jij nou iedere dag je bed voor uitkomt. Maar je moet ook weten waar je vooral níet blij van wordt”, zegt ze. 

Zet verder op een rijtje wat je goede en mindere goede eigenschappen zijn. Ze adviseert om al die persoonlijke kenmerken in een ‘brandbook’ te schrijven, zodat het duidelijk is wat jouw verhaal is. “Dat is belangrijk om je te onderscheiden. Het gaat namelijk niet alleen om je opleidingen en ervaringen maar het gaat tegenwoordig veel meer over wie jij bent.”

2. Netwerk binnen en buiten de organisatie waar je werkt

Dat betekent niet dat je alle zakelijke evenementen in jouw sector moet afstruinen en bij de koffieautomaat moet posten op zoek naar waardevolle connecties. Het werkt veel simpeler. Betrek bijvoorbeeld eens andere collega’s bij jouw werk. Misschien kun je hun expertise goed gebruiken bij een project. Het voordeel is dan dat zij meteen zien waar jij mee bezig bent. 

Je kunt ook andere afdelingen en teams benaderen om jezelf daar te presenteren. Misschien kun jij ergens aan bijdragen waar zij mee bezig zijn. En steek op tijd je vinger op als er een leuk of interessant project voorbij komt. Helmi Geeve: “Het er gaat niet om om je leidinggevende te spammen met al je goede resultaten, het gaat er vooral om dat anderen je weten te vinden buiten je team om. Een mooie uitspraak: ‘Het gaat er niet om wie jij kent maar wie jou kent’.”

3. Werk slim hybride

Ook op afstand kun je in contact blijven of komen met waardevolle connecties, collega’s en je leidinggevende. Pak die telefoon, ga een stuk wandelen, drink een virtuele koffie of spreek fysiek ergens af. 

Vergeet niet om je ook online te profileren. In de toekomst wordt het steeds belangrijker om je te onderscheiden met een sterk personal brand. Geeve: “Tijdens de pandemie zijn er wereldwijd veel meer LinkedIn- en Twitter-profielen aangemaakt dan daarvoor. Dat laat zien dat mensen elkaar zakelijk wereldwijd steeds meer proberen online te vinden en te verbinden. Ik denk dat het steeds meer zal toenemen. Juist door hybride werken moet je je best doen om zichtbaar te blijven en op te vallen door je te onderscheiden zowel online als op de werkvloer.” 

4. Gebruik de juiste tools

En als je dan slim hybride aan het werk bent, heb je wel de juiste hardware en tools nodig om ervoor te zorgen dat je altijd gezien en gehoord wordt. Of je nou in de ruimte bent of ergens anders werkt, dat hoort niet meer uit te maken anno 2022. Door te kiezen voor de juiste end-to-end-oplossingen, zoals de doordachte, technologische oplossingen van HP Presence, ben je altijd met je collega’s verbonden, zowel op kantoor als thuis.

Met de HP Presence producten blijft je aanwezigheid in de vergadering niet onopgemerkt, ook als je op afstand werkt. De geüpgradede camera’s tonen elk detail en met HP Auto Frame blijf je altijd in beeld, hoeveel je ook beweegt. Zo kan je zelfs vanuit huis een presentatie geven waarbij je niet vastgekluisterd zit aan je bureaustoel, maar vrijelijk kunt rondlopen door je home office. 

Dankzij de Lowlight- en Backlight-aanpassing ben je onder verschillende lichtomstandigheden duidelijk te zien en de AI-ruisonderdrukking zorgt ervoor dat je collega’s jou altijd kunnen horen, in plaats van je kinderen die ineens binnenstormen of de pakketbezorger die aanbelt.

Lees hier meer over de technische oplossingen van HP om online en hybride samenwerken efficiënter en leuker te maken.